Elev på Møllevejen Skole
Ny elev på Møllevejen Skole
Når man skal starte på en ny skole, kan det være svært at forestille sig, hvordan det kommer til at blive. Man har måske nogle forestillinger eller fordomme om den nye skole – det er helt naturligt.
Derfor har vi lavet det her afsnit, hvor du som ny elev kan høre mere om opstart på skolen og læse om andre elevers oplevelse.
Det her var f.eks. en af vores nuværende elevers forestilling om Møllevejen Skole inden hun startede:
Inden jeg startede på Møllevejen var jeg virkelig skeptisk over skolen. Jeg havde en forestilling om, at det var sådan en skole, hvor børn var mærkelige og løb på væggene, og hvor der ikke var styr på noget. Jeg blev derfor virkelig positivt overrasket da jeg kom herud. Der er styr på tingene og der er plads til alle børn.
Mange af vores elever har på den ene eller den anden måde haft det rigtig svært på deres tidligere folkeskole.
På Møllevejen Skole går der elever, som inden de startede på skolen ikke havde været fysisk i skole i flere år.
Der går også elever som fortæller, at de følte sig forkerte og anderledes på deres gamle skole, og mange har oplevet at føle sig misforstået og fået meget skæld ud.
To af vores elever fra udskolingen fortæller her om deres oplevelse af at gå på Møllevejen Skole.
Man føler sig ikke forkert på Møllevejen. Der går mange forskellige børn og unge på skolen og der er plads til os alle.
Jeg synes det var rigtig svært på min gamle skole og jeg kom ikke i skole de sidste to år jeg gik der. Det har for mig været rigtig fedt med en ny start her på Møllevejen. De voksne var fra starten af gode til at lægge et skema, hvor vi stille og roligt byggede på, så jeg ikke skulle starte i fuldt skema fra dag 1. Så startede jeg måske 2 timer, 3 dage i ugen og så blev det stille og roligt mere og mere. I dag er jeg næsten på fuldt skema, hvilket er ret fedt.
Opstart på Møllevejen Skole
Når du starter på Møllevejen Skole, er det vigtigste for os, at vi møder dig der hvor du er, og sammen med dig og dine forældre finder ud af, hvilken opstart du har brug for.
Du vil altid få mulighed for at komme ud og se skolen inden du starter.
Du kan både komme på besøg, når de andre elever er i skole eller når de er taget hjem.
Du vil også som noget af det første blive introduceret til din kontaktvoksne fra skolen. Det vil enten være en lærer eller en pædagog fra skolen, som vil være tovholder og være tæt på dig i det omfang du har brug for det.
Tre af vores elever fra udskolingen beskriver deres kontaktvoksne sådan her:
Det er fedt med en kontaktvoksen, som man kan starte med at blive tryg ved når man begynder på Møllevejen skole. Med tiden føler jeg mig egentlig tryg til at komme til alle voksne på skolen. Det er rart med en kontaktvoksen, som er tovholder ift. kørsel og kontakt med rådgiver. De er som en slags ekstra forældre, som bare har styr på det og det er rigtig rart.
Når man skal starte på en ny skole, kan det være rart at høre mere om hvordan de andre elever oplever skolen.
Vi har derfor talt med flere af vores elever, som fortæller følgende om at gå på Møllevejen Skole:
- Det er rart at vi ikke er så mange elever på skolen og at der er flere voksne. Det gør, at der generelt bliver taget mere hensyn til den enkelte elev og at de voksne kan rumme og tilpasse dagen, alt efter hvilken dag man lige har.
- Vi har mange små pauser i undervisningen, hvilket fungerer rigtig godt. Det gør at jeg nemmere kan koncentrere mig omkring undervisningen.
- De voksne giver mig ikke en skyldfølelse, hvis jeg har brug for en pause fra undervisningen. De er gode til at tilpasse dagen til det jeg kan holde til. Du bliver set mere som et individ og føler dig respekteret. Det gør også, at du har lyst til at komme i skole dagen efter, selvom det måske har været en svær dag. Sådan havde jeg det ikke på min gamle skole.
- Det er rart at de voksne faktisk lytter og tager os alvorligt. Jeg har ikke følelsen af at være forkert på Møllevejen, hverken blandt de voksne eller de andre elever. Der er plads til alle og det er virkelig rart, at jeg bare kan være mig selv.
- Inden jeg startede på Møllevejen var jeg virkelig skeptisk over skolen. Jeg havde en forestilling om at det var sådan en skole, hvor børn var mærkelige og løb på væggene, og hvor der ikke var styr på noget. Jeg blev derfor virkelig positivt overrasket da jeg kom herud. Der er styr på tingene og der er plads til alle børn.
- Det er fedt med en kontaktvoksen, som man kan starte med at blive tryg ved når man begynder på Møllevejen skole. Med tiden føler jeg mig egentlig tryg til at komme til alle voksne på skolen.
- Det er rart med en kontaktvoksen, som er tovholder ift. kørsel og kontakt med rådgiver. De er som en slags ekstra forældre, som bare har styr på det og det er rigtig rart.
- Det at jeg kan blive hentet og kørt, er en kæmpe hjælp ift. at komme i skole, særligt i starten. Efterhånden som vi har bygget mit skema op og jeg har vænnet mig til at komme i skole igen, kan jeg nu tage bussen.
- De voksne lægger et moderat pres, når det er nødvendigt. De udfordrer tilpasset den enkelte elev og der hvor de er. Det er ret fedt.
- De voksne er gode til at hjælpe os og har meget mere tid til det. Man føler sig virkelig set.
- Man føler sig ikke forkert på Møllevejen. Der går mange forskellige børn og unge på Møllevejen og der er plads til os alle.
- I undervisningen er der flere turer, som man kan komme med på. Det er både faglige og sociale turer. Vi har fx i fysik/kemi været på et forbrændingsanlæg og hørt om forbrænding og bæredygtighed, hvilket var meget spændende. Nogle gange er vi også på sociale turer, hvilket er meget fedt fordi det sociale jo også kan være svært nogle gange.
En af vores elever fra mellemtrinnet har tegnet den her tegning om Møllevejen Skole.