Skip til hoved indholdet

Undervisning

Undervisning som en del af dagbehandling

 

På Møllevejen Skole understøtter vi elevernes mulighed for faglig udvikling og interesser, og vi har høje ambitioner på elevernes vegne og tror på, at alle elever har et fagligt potentiale, der kan gro. For at understøtte elevernes faglige udvikling og interesse, er det både lærere og pædagoger, der varetager henholdsvis undervisningen og den understøttende undervisning. Eleverne har ligeledes mulighed for at afslutte 9. og 10. klasses afgangsprøver i fuld fagrække.  

På Møllevejen Skole ser vi undervisningen som en væsentlig del af dagbehandlingen. Progression i den faglige udvikling er et vigtigt skridt mod en positiv selvfortælling og en ny forståelse af egne evner og formåen, som hermed øger selvværdet. Ambitionen og målet er, at alle elever deltager fuldt i undervisningen og i skolen.

Den faglige undervisning på Møllevejen Skole tilrettelægges i forhold til den enkelte elevs behov, kompetencer, niveau og progression. Eleverne kan undervises i små grupper, på større hold eller periodevist individuelt, såfremt eleven har behov for det.    

Skolen tilbyder undervisning i fuld fagrække, hvor indholdet i undervisningen tilrettelægges og tilpasses den enkelte og giver eleverne mulighed for at afprøve de enkelte fag, og mulighed for faglig fordybelse og sammenhæng på tværs af fag. Undervisningen foregår ofte projektorienteret, tværfagligt og kontekstuelt. På denne måde bestræber Møllevejen Skole sig på at gøre undervisningen mere meningsfuld, og dertil øge og fastholde elevernes nysgerrighed, fokus og oplevelse af mestring.   

For de elever, som er hjemme, arbejder skolen blandt andet med Virtual Reality (VR) briller og robot som en øvebane og brobygning til deltagelse i skolen. Denne metode kan afmystificere, hvad skolen er, og samtidig skabe motivation og dæmpe eventuel angst for at komme på skolen.   

Skolen har fokus på at give eleverne de bedste forudsætninger for at lære i skolen og for at lykkes i et godt ungdomsliv.
Skolen har derfor også fokus på Almindelig Daglig Levevis (ADL-færdigheder) hvor dannelse, trivsel og selvstændighed er grundlæggende. 

 

 


På Møllevejen Skole anvendes VR-briller og vores robot som en integreret del af undervisningen for flere af vores elever.

VR-brillerne og vores robot, gør det muligt for elever, som oplever det udfordrende at komme over på skolen, at se små videoer af skolen og vejen til skolen. På den måde kan VR-brillerne bygge bro mellem hjem og skole.

Vores robot kan ligeledes være en stor hjælp for de elever, som for en periode, har behov for at deltage i undervisningen hjemmefra. Via robotten kan de hjemmefra bevæge sig rundt i undervisningsrummet, samt høre og se de andre elever og underviseren.

Vores erfaring er, at både VR-brillerne og robotten er nogle redskaber, som er med til at bygge bro til en hverdag ovre på skolen for vores elever, der har kæmpet med skolevægring og svær angst.  

Bubbles er et støjreducerende system, som kan hjælpe de elever, som af forskellige årsager har behov for afskærmning og ro. Formålet med Bubblessystemet er, at understøtte vores elevers koncentration og mulighed for at holde fokus og indgå i et fællesskab med andre elever. 

På Møllevejen Skole er vi sammen med flere andre skoler i Fredensborg Kommune med i en forsøgsordning, hvor vi afprøver effekten af Bubblessystemet. 

På Møllevejen Skole er det lige nu vores mellemtrin, som bruger Bubbles i undervisningen.  

På Møllevejen Skole arbejder vi med Makerspace, som er et pædagogisk og didaktisk læringsværktøj, der har til formål, at klæde vores elever på til den teknologiske virkelighed, der venter efter skolen.   

Makerspace er en læringszone udstyret med teknologier til digital fabrikation som 3D-printere og laserskærere. Formålet med denne læringszone er, at understøtte elevernes evne til at være kritisk, undersøgende og skabende i deres tilgang til digitale teknologier, som er en stor del af deres hverdag.

Et makerspace understøtter praksisorienterede undervisningsformer, hvor der kan arbejdes på tværs af fagene. Her skal brugen af digitale teknologier stimulere nysgerrigheden og styrke både motivation og forståelse af omverdenen. 

Et makerspace er en kreativ læringszone, hvor der kan arbejdes kollaborativt med idéudvikling og designtænkning. Det understøtter nye fælles mål og arbejdet med de tværgående temaer innovation, entreprenørskab, IT og medier gennem undervisning styret af læringsmål, og de fire elevpositioner: 

  • Eleven som kritisk undersøger
  • Eleven som analyserende modtager
  • Eleven som målrettet og kreativ producent
  • Eleven som ansvarlig deltager

Møllevejen

Møllevejen 9s
2990 Nivå

Telefon: