Velkommen til Møllevejen Skole
Velkommen til Møllevejen Skole
Møllevejen Skole er en kommunal dagbehandling skole. Her går ca. 60 elever fordelt på 0. - 10. Klasse.
På skolen tager vi udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og behov, og vi samarbejder tæt med familierne, fordi vi ved, at det styrker elevernes udvikling og trivsel.
En tilpasset indsats og et tæt samarbejde med hjemmet
Møllevejen Skole er et dagbehandlingstilbud for børn og unge, der af forskellige årsager har slået sig på folkeskolen, og som skal støttes til udvikling og læring i en ny retning.
Vores vision er at skabe bæredygtige forandringer, i de kontekster og relationer barnet indgår i (skole og hjem). Forandringer der fremmer trivsel, udvikling og tro på eget værd, og som muliggør at barnet igen kan blive en del af sociale og faglige fællesskaber.
På Møllevejen tager vi udgangspunkt i det enkelte barns behov, og forsøger at udvide handlemuligheder og perspektiver derfra. Vi tror på, at alle børn, gør det bedste, de kan, og vi bestræber os hele tiden på at have øje for de intentioner, der ligger bag barnets adfærd.
På samme måde møder vi elevernes familie med en tro på, at de gør deres bedste for at støtte deres barn inden for rammerne af deres konkrete handlemuligheder.
Mere om Møllevejen Skole
Møllevejen Skole er organiseret med en indskoling, et mellemtrin og en udskoling. Eleverne er fordelt i mindre grupper og undervises i små hold med lærere og pædagoger, som eleverne kender. Dette gør, at eleverne oplever en høj grad af genkendelighed, tryghed og struktur i hverdagen.
Skolens lærere og pædagoger har et tæt samarbejde med psykologer, familiebehandlere, rådgivere og UU-vejledere om behandlingsindsatserne.
Det tværfaglige samarbejde bygger på, at vi forstår behandling som en samlet indsats, hvor både didaktik, pædagogik og psykologi er afgørende dele af behandlingen. Det betyder, at alle dele af den faglige undervisning, arbejdet med relationskompetencer, socialtræning eller samtaler med psykolog er behandlende indsatser.
Skolen har eget køkken og kok, og har ligeledes servicemedarbejdere, som indgår i det pædagogiske arbejde og samarbejder med lærere og pædagoger om indsatser med elever i det omfang, det giver mening.
Møllevejen Skole udfører specialundervisning jf. Folkeskolelovens § 20.2. samt dagbehandling jf. Barnets lov § 32, 1.5. Det betyder i praksis, at vi er flere voksne om mindre elevgrupper. Eleverne er i centrum, og derfor planlægges skoledagen, så der er flest mulige ressourcer til stede sammen med eleverne.
Undervisningen tilrettelægges individuelt, hvilket også betyder at eleverne på Møllevejen Skole ikke går i klasser på same måde som på andre folkeskoler. Vores elever er i stedet organiseret i mindre grupper, hvilke kan være sammensat på tværs af årgange. Sammensætning af grupper sker ud fra klassetrin og en vurdering af, hvordan eleverne bedst fungerer sammen. Det tilstræbes, at spændet mellem klassetrinene begrænser sig til tre årgange.
Vi tror på, at børn og unge får de bedste udviklingsbetingelser så hjemligt, alment og lokalt forankret som muligt. Ønsket hermed er at de i videst muligt omfang, kan deltage i det nære hverdagsliv omkring dem.
Elevernes tidligere erfaringer kan skabe en forhindring i forhold til at lære eller indgå i læringssituationer. Det er et fælles ansvar at samarbejde om at skabe læringsmiljøer, der fremmer den enkeltes progression og sikrer nye positive erfaringer med egne ressourcer og mestringsevner.
Dagbehandlingstilbuddet på Møllevejen tilrettelægges således, at vi understøtter det enkelte barns behandlingsbehov og zone for nærmeste udvikling gennem bevidst tilrettelagte indsatser. Vi ønsker at arbejde mod at tilbyde børnene trygge, tillidsfulde relationer for at styrke deres grundlæggende tillid til verden, deres selvværd, deres følelseshåndtering (affektregulering) og deres evne til at løse problemer og indgå i andre sociale relationer. Dagbehandling er en midlertidig foranstaltning, hvorfor fokus i både skole- og behandlingsdelen er på, at eleven bliver i stand til at gå i almen- eller specialskole.
Målgruppen til dagbehandling på Møllevejen Skole er børn og unge, der, udover specialundervisning, har brug for behandling for at kunne opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Børnenes/de unges/familiernes behandlingsbehov er så omfattende og massive, at de ikke kan løses på anden vis end gennem et behandlingsmiljø, som omfatter hele skoletiden. Barnet/den unge karakteriseres ved typisk at have flere komplekse problemstillinger og ved sjældent at kunne karakteriseres ved blot én problemstilling eller én diagnose.
Målgruppen til Møllevejen Skole visiteres ud fra funktions- og behandlingsbehov og ikke ud fra specifik diagnose.
Vi rummer blandt andet elever med opmærksomhedsforstyrrelser, autisme spektrum forstyrrelser, angst, tilknytningsforstyrrelser, belastningsreaktioner, skolevægring og traumer. Typisk ses det også, at børnene/de unge på Møllevejen Skole fungerer mere eller mindre langt under deres egentlige kognitive, følelsesmæssige og sociale potentialer.
Hverdagen på Møllevejen Skole
Elever, der går på Møllevejen Skole, er alle visiteret af en sagsbehandler fra børne- og ungeteamet, ofte i samarbejde med PPR. Begge afdelinger hører under Center for Familie og Unge i Fredensborg Kommune.
Hvornår starter man på skolen?
På nuværende tidspunkt visiteres der løbende til Møllevejen Skole. Det vil sige, at man både kan starte ved skoleårets begyndelse, men det kan også være i løbet af skoleåret, efter en visitation. Når vi modtager besked om visitation til Møllevejen Skole, kontakter vi forældrene med henblik på at informere og aftale nærmere om opstart på skolen.
Hvordan forløber opstarten typisk?
Vi starter med at kontakte forældrene og aftaler et formøde ude på Møllevejen. På formødet deltager forældre, en leder fra skolen, den behandlingskoordinerende psykolog og elevens nye kontaktvoksne fra skolen. Formålet med mødet er, at forældrene får tid og mulighed for at fortælle deres historie, at de føler sig lyttet til og mødt i det de står i. På den måde får holdet fra Møllevejen også et mere nuanceret og indgående kendskab til barnet og kan dermed kvalificere deres behandling og didaktik fra start. I samråd med forældrene udarbejdes der en fælles plan for barnets opstart, herunder hvornår barnet besøger Møllevejen første gang. Forældrene vises rundt på skolen og bliver dermed brobygger for barnet til Møllevejen Skole.
Indskrivningsmøde
Efter formødet afholdes der indskrivningsmøde på Møllevejen. Her deltager forældrene, evt. eleven, sagsbehandler, skoleafdelingen, samt afgivende skole og repræsentanter fra teamet på Møllevejen Skole. Formålet med mødet er indskrivning af eleven, samt aftale af en konkret opstartsplan ift. dagbehandling, hvilket også indebærer et tæt samarbejde med forældrene.
Status og revisitationsmøder
Statusmøder afholdes 2 gange årligt. Formålet med disse møder er, at forældre, teamet omkring eleven på Møllevejen, samt sagsbehandler mødes og drøfter aktuel status og eventuelle behov for justeringer i behandlingsplanen. Ønsket hermed er at følge eleven og familiens trivsel og udvikling tæt med henblik på, at sikre at indsatsen opleves og vurderes støttende og udviklende for eleven og forældrene.
En gang om året afholdes der revisitationsmøde. På dette møde drøftes elevens trivsel og behov. Formålet med revisitationen er, at vurdere om eleven vil have gavn at et år mere på Møllevejen Skole eller om en anden indsats/et andet skoletilbud, vil være bedre for eleven og familien.
På Møllevejen har vi et fantastisk køkken, som altid bestræber sig på at tilbyde eleverne et lækkert, nærende og hjernevenligt måltid.
Dertil tilbyder vores køkken også frokost til husets ansatte og leverer forplejning til husets gruppetilbud og ved særlige lejligheder.
Vi er et helhedstilbud, og dermed har Møllevejen Skole åbent alle hverdage. Pasning på undervisningsfrie dage aftales med skolen.
Skoleferiekalender
Skolen har åbent alle hverdage for elever i fritidstilbuddet, dog ikke i uge 28, 29 og 30. Undervisningen følger Fredensborg Kommunes ferieplan.
Ferieplanen kan ses nederst på følgende side:
I sommerferien 2024 træffes følgende ledere
Opdateres når vi nærmer os sommeren 2024.
Pasning på skolefrie dage
Pasning på undervisningsfrie dage aftales med skolen.
Kørsel i skoleferier
Ved behov for kørsel i skoleferier er det en forudsætning, at I giver besked til elevens kontaktvoksne i god tid.
Her kan du læse mere om Møllevejen Skoles antimobbestrategi, samt sorg- og kriseplan.<
Som på andre skoler bliver der foretaget målinger og tilsyn af Møllevejen Skole. Trivselsmålinger og tilsyn publiceres her på siden.